תוויות

יום רביעי, 6 בינואר 2010

כיצד מצלמים נכון?

החודש, השתתפתי ככתבת אורחת במגזין היצירה הישראלי Scrapaholic.
במסגרת הכתבה, התבקשתי לתת מספר עצות בנוגע לצילום עבודות יצירה.

ולהלן הכתבה כפי שפורסמה בעיתון, קריאה וצילום מהנה....



כיצד מצלמים נכון?


זו שאלה די מורכבת, ותשובה אחת חד משמעית די קשה לתת ובמיוחד לא בכתבה אחת.
בכתבה זו אני לא מתכוונת לתת את הפתרון המלא לצילום נכון (לא שאני חושבת שקיים כזה).
צילום מוצלח, זה עניין סובייקטיבי, ומה שיפה לאחד לא בהכרח יפה לשני.
וכשאנחנו רוצים לגשת למציאת פתרון לשאלה זו, השאלה הראשונה שנשאלת היא – כיצד מצלמים מבחינה טכנית? או אומנותית?

בכתבה זו אני אתן דגשים ועצות בתחום הטכני יותר.
אני חושבת שראשית, התמונה צריכה להיות טובה מבחינה טכנית ואחר כך יש מקום לפן אומנותי.
תמונה יכולה להיות נפלאה מבחינה אומנותית, אך מבחינה טכנית היא גרועה ולא מושכת את העניין.
ובמקרה שלנו, אנחנו רוצים לגרות את העין.
מעבר ליצירת, יצירת אומנות, הצילום זה כרטיס הביקור שלנו, ואם אנחנו מפשלים בפן הזה, אז כל העבודה האומנותית שעשינו הולכת לטמיון.

אם הייתי רוצה להיות יסודית בעצות שלי הייתי מתחילה בהסבר על סביבת הצילום.
מהו המשטח הנכון למיקום המוצר, מהי התאורה הנכונה ומאיזה כיוון היא צריכה לבוא.
הכל טוב ויפה בתיאוריה, אבל אני מאמינה שרובכם נמצאים במצב שלי, ואין לכם את הלוקסוס לצלם בשעות היום בהם השמש בדיוק באמצע השמיים מגיעה מאחור ונותנת לכם את התאורה המושלמת.
ולאלו שכן זוכים בתענוג זה, השעות המועדפות לצילום הן – שעות הבוקר המוקדמות או שעות אחר הצהריים, כשהשמש מגיעה מהצד, ורצוי שתגיע מאחורי הצלם.
ולגבי "סטודיו מלאכותי", אני עדיין עובדת על זה ולא מצאתי את הקונפיגורציה המושלמת לי (לפחות לא לתנאי הבית שלי).
אז הפשרה שלי, זה עיבוד מינימאלי של התמונה במחשב "לכפות" על עוולות התאורה.

ולטיפים שאני כן אכסה בכתבה זו:
- חשיבותו של White Balance
- יישור האובייקט בפריים.
- תיקון בעיות חשיפה

ולפני שנתחיל – בבקשה אחת קטנה....כבו את הפלאש, ושכחו שקיימת פונקציה כזו! (לא רלוונטי לבעלי פלאש חיצוני)

מי מכם לא מכיר את הסיטואציה בה אתם מצלמים משהו, מורידים את התמונה למחשב ולאכזבתכם אתם מגלים שהתמונה לא משקפת את המציאות.
צבע שלא אמור להיות בתמונה, פתאום השתלט על הכל וצבע את הכרטיס בצהוב או כחול?
נשמע לכם מוכר? אל תאשימו את המצלמה ואל תמהרו לקנות מצלמת DSLR (זה לא יפתור את הבעיה).

הבעיה היא לא במצלמה, אלא בצלם! בגלל חוסר ידע בתפעול של המצלמה.
וזו בעיה שקל לפתור, אז אל דאגה.

ברוב המצלמות של היום, תוכלו למצוא פונקציה הנקראת – WB.
רוב המצלמות מאפשרות לכם לבחור את תנאי התאורה בהם אתם נמצאים.
בתמונות הבאות , תוכלו לראות תוצאה עבור כל אחד מהמצבים השונים אותם מצאתי במצלמה Point&shot פשוטה.
שימו לב לכחול והכתום שהשתלטו על התמונות מצד שמאל.
ורק בתור דוגמא, שימו לב שלא כל מצב אוטומטי באמת עושה את העבודה כמו שצריך.
לעומת זאת, המצב הידני (נמצא ברוב המצלמות הרגילות), נותן תוצאה הרבה יותר טובה.

אני מציעה לכם, למצוא את חוברת ההוראות של המצלמה (או להוריד אותה מהאינטרנט) ולגלות כיצד מתפעלים פונקציה זו במצלמה שלכם.

כדי לקנפג WB, עלינו להגדיר למצלמה מהו ה"לבן" בסיטואציה שלנו.
ולכן, יש לצלם איזור לבן (נקי) בלי שיכנסו אובייקטים נוספים לפריים ולקנפג את ה – WB לפי תמונה זו.




שימו לב , במצלמות DSLR, המצלמה לא תתפקס לכם ברגע שתתמקדו על איזור לבן.
בטלו את ה – AF, צלמו והגדירו תמונה זו כ-הגדרת ה – WB.

ולאלו שמצלמתם לא מאפשרת קינפוג זה, יש דרך לתקן את ה – WB בתוכנה.
בתוכנת הפוטושופ ו"בני משפחתה" יש כלים רבים המאפשרים לבצע תיקון זה. אני מאמינה שכלים נוספים כמו Picasa ו - Acedsee מאפשרים תיקון זה.


יישור האובייקט בתמונה.
אחד הדברים שיכולים לצרום בעין בלי שממש תדעו למה, זה, כאשר האובייקט שלכם עומד עקום בתמונה.
זה בדרך קורה כאשר יש אובייקטים עם קווים ישרים מובהקים. ומאחר, ואנחנו מדברים על צילום של כרטיסים ודפי אלבום, אין ספק שזה המקרה.
שימו לב, להבדל בין התמונה המקורית (תמונה תחתונה) לבין התמונה לאחר יישור.

הגישה שלי במקרה זה, תנסו להיות הכי "נכונים" בצילום המקורי. תשתדלו לחפש קו ישר באובייקט שלכם ותיישרו אותו ביחס לאחד מקצצות הפריים.ובמידה וכל מאמציכם נכשלו, תמיד ניתן לפנות לתוכנה ולתקן זאת.

התמונה המוצגת כאן, עברה תיקון חשיפה (נושא הבא) וכן יישור לפי הקו העליון של הכרטיסים.
הבדל קטן, אך התוצאה משמעותית.



תיקון חשיפה –
אחרי שתיקנו את הצבעים (WB) ויישרנו את התמונה, צריך להוסיף לה קצת "אור".
תמונות רבות לוקות בשתי תופעות נפוצות – חשיפת יתר (בדרך כלל קורה כשמשתמשים בפלאש), וחשיפת חסר (תת תאורה).
בעיות אלו, כמו שאר הבעיות בהן נתקלנו עד עתה, ניתנות לפתירה דרך תוכנה.
(הערה – אני רוצה להדגיש ולציין, שבעיה זו הייתה יכולה להימנע במידה והיינו מצלמים תחת תנאי תאורה נאותים. למרות, שתמיד ניתן לחדד ולהדגיש, כך שהעיבוד במחשב הוא בלתי נמנע).

בכלי הפוטושופ, תוכלו למצוא מספר כלים באמצעותם תוכלו לבצע תיקון חשיפה. אחד מהכלים ה"חזקים" והיעילים ביותר הינו כלי ה – curve.
בכלים אחרים, תוכלו למצוא תיקונים שונים תחת השם – Brightness adjustment או כל ווריאציה למונח זה.
אני חייבת לציין, שאותם תיקונים אוטמטיים של תיקון "בהירות" אינם בהכרח התיקון הנכון והמדויק למקרה אלו.
לעיתים, תיקון בהירות גורם לתמונה להיות בהירה לגמרי ובכך אנחנו מאבדים פרטים באזורים מסוימים.
בתיקון חשיפה, אנחנו צריכים לשאוף, להבהרת האזורים החשוכים תוך שמירה על האזורים הכהים, שנועדו להיות באמת כהים.



ולסיום, טיפ צילומי מהפן של קומפוזיציה.

צילום קבוצתי –
במידה ואתם מצלמים אובייקט שהוא חלק מסדרה/ חלק מסט. זה מאוד מוסיף ומייחד לצלם אותו כחלק משלם.
בתמונות שאתם רואים לעיל, לא כל הקומפוזיציות בהכרח מחמיאות לכרטיס, אך הן מדגימות לכם, כיצד הכרטיס נראה מכל אחד מהמבטים. הן כבודד והן כחלק משלם.



זוויות צילום לא שגרתיות –
שימו לב, בתמונות הבאות לזוויות הצילום.
פרט לתמונה העליונה בצד ימין שאינה מחמיאה לכרטיס בשום צורה (דוגמא לזווית לא ממוצלת – מיקום המצלמה מעל הכרטיס וצילום מלמעלה למטה), כל שאר התמונות גורמות למתבונן לגלות עניין בכרטיס, ולא בהכרח כי הוא יפה באופן מיוחד, אלא בגלל שהזווית לא שגרתית.
גם במקרה זה, ניצלתי את עניין ה"קבוצתיות" עם זווית צילום מועדפת עלי והיא – צילום בגובה האובייקט.
זה הזמן לעשות קצת ספורט ולהתכופף. העמידו את המצלמה בקו ישר עם האובייקט וצלמו.
מצד אחד, הייתי ממליצה לכם להשתמש בחצובה, ובצורה כזו תוכלו לקבל תמונות חדות. ולאלו עם צילום ידני, תוכלו לצלם עם חשיפה ארוכה, ובכך להתגבר על תנאי תאורה ירודים.
אך, מצד שני, אני מעדיפה לחוש את המצלמה ביד ופשוט לנוע מכל הצדדים ולחפש את הזווית המושלמת שתוציא את המרב מהאובייקט שלי.





להסברים על שימוש בפוטושופ, אני מזמינה אתכם לבלוג "הבלבוסטה – פינת המחשב" או לקביעת שיעורים פרטיים ניתן לשלוח מייל ל – navit.alalouf@gmail.com.

צילום מהנה.